واشینگتن‌پست: جمهوری اسلامی نقشه ترور مخالفان در خارج از کشور را دارد

بر اساس داده‌های گزارش واشینگتن‌پست، طرح‌های ترور و آدم‌ربایی برون مرزی دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی در دو سال گذشته افزایش کمی و کیفی داشته است

روزنامه واشینگتن‌پست با انتشار گزارشی در روز پنجشنبه، ۱ دسامبر ۲۰۲۲، از طرح گسترده نهادهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی به‌منظور «قتل و ربایش» مخالف‌های سیاسی خود در خارج از مرزهای ایران خبر داد.

به‌گزارش این روزنامه آمریکایی، که ادعا می‌کند گزارش مورد نظر را بر اساس «اسناد و مدارک دولتی» و همچنین گفتگو با ۱۵ مقام دولت ایالات متحده آمریکا که خواسته‌اند هویت‌شان مخفی بماند تهیه کرده است، دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی در پی آنند تا با استفاده از نیروهای نیابتی خود در خارج از ایران و همچنین با استخدام اعضای دارودسته‌های جنایتکار، مثل سارقان و فروشندگان مواد مخدر، اقداماتی را علیه مخالف‌های سیاسی خود در «ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، ترکیه و کشورهای اروپایی» طراحی و اجرا کنند.

نویسندگان این گزارش در نخستین سطر مطلب‌شان به گفتگوی افسران دستگاه اطلاعاتی کانادا با رامین سیدامامی (کینگ‌رام)، نوازنده و خواننده ایرانی که پدرش (کاووس سیدامامی) در بهمن‌ ۱۳۹۶ به‌طرز مشکوکی در زندان اوین درگذشت، اشاره می‌کنند. نویسندگان در این بخش از گزارش خود از قول رامین سیدامامی می‌نویسند که ماموران دستگاه اطلاعاتی کانادا در سال ۲۰۲۱ به او گفته‌اند مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی فهرستی از افرادی تهیه کرده‌اند، که به‌ گمان‌شان، برای حکومت ایران «تهدید» به‌حساب می‌آیند؛ موضوعی که از قرار معلوم دلیل دیدار ماموران اطلاعاتی کانادا با رامین سیدامامی در ونکوور نیز بوده است.

با تمامی این اوصاف ارزیابی نویسندگان این گزارش این است که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی، با وجود خرج «صدها هزار دلار»، تاکنون در پیشبرد اغلب طرح‌های قتل و آدم‌ربایی خود ناکام بوده‌اند. آنها همچنین می‌نویسند که استفاده از نیروهای نیابتی و جنایتکاران شهری جزو عواملی محسوب می‌شود که جمهوری اسلامی را در رسیدن به هدفش ناکام گذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های دولت ایالات متحده آمریکا به نویسندگان این گزارش گفته‌اند بسیار احتمال دارد تا دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی در نهایت موفق به اجرای یکی از طرح‌های خود علیه مخالفان‌شان، از جمله مقام‌های دولت‌های غربی مخالف حکومت ایران، شوند و همین امر می‌تواند در حکم جرقه درگیری جهان آزاد با تهران عمل کند.

به‌گزارش واشینگتن‌پست، این تحلیل مقام‌های دولت ایالات متحده آمریکا بر سابقه جمهوری اسلامی در حذف مخالفان خود در خارج از کشور استوار است. به‌عنوان مثال آنها به خبرنگاران واشینگتن‌پست گفته‌اند بررسی‌های آنها نشان می‌دهد که دستگاه‌های امنیتی حکومت ایران توانسته‌اند در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ دست‌کم سه مخالف‌شان را در خاک اروپای غربی به‌قتل برسانند؛ از جمله قتل یکی از فعال‌های عرب در لاهه که نامی از او در گزارش ذکر نشده است.

نویسندگان گزارش در عین‌حال به پرونده ترور مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از کشور اشاره می‌کند که در دهه ۱۳۷۰ رخ داد و همچنین پرونده اسدالله اسدی، دیپلمات حکومت ایران را به میان می‌کشد که در حال حاضر به اتهام تلاش برای بمبگذاری در یکی از مراسم‌های سازمان مجاهدین خلق در سال ۲۰۱۸ در اختیار دستگاه قضایی بلژیک قرار دارد و به ۲۰ سال حبس محکوم شده است.

از سوی دیگر نویسندگان این گزارش، از قول مقام‌های دولت ایالات متحده آمریکا، می‌نویسند که نقشه‌های ترور و آدم‌ربایی جمهوری اسلامی نه تنها در دو سال گذشته افزایشی چشمگیر داشته، بلکه «بلندپروازانه‌تر» نیز شده است؛ موضوعی که طراحی نقشه قتل جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید، و همچنین نقشه قتل شهروندان اسرائیلی در ترکیه، آذربایجان و امارات متحده عربی در چارچوب آن قرار دارد.

بر اساس گفتگوهای موجود در این گزارش علت اصلی افزایش نقشه‌ قتل و ربایش مخالفان از سوی جمهوری اسلامی، حذف هدفمند قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دی ماه ۱۳۹۸، به‌وسیله دولت وقت ایالات متحده آمریکا است؛ رویکردی که به گزارش واشینگتن‌پست احتمال رویارویی غرب و تهران را به‌شکل چشمگیری افزایش داده است.